Παρασκευή 6 Αυγούστου 2010

.
από το "Ημερολόγιο Ταξιδιού"
της k.m.
.
.
Δυτική Αφρική.
.
στο χωριό εκείνο (...), μου είπαν πως το Έϊτζ θερίζει. όσοι δεν ήσαν ασθενείς, ήσαν φορείς.
εγώ, είχα μαζί μου ένα καμιόνι με φάρμακα - ανθρωπιστική βοήθεια -, και είπα "θα πάω" !
καβάλα στο φορτηγό, και δρόμο... κοντά μου, ήσαν δυό στρατιώτες για φρουρά, και ο οδηγός .
ταξιδεύαμε για ώρες σε δρόμους απίστευτους ! οι λακκούβες είχαν διαστάσεις ελέφαντα.
φτάσαμε κάποτε...
.
στο χωριό, μας υποδέχτηκαν γυμνοί. ολόγυμνοι, όλοι.
εκεί, οι άνθρωποι είναι "ανιμιστές".
-η λέξη δεν προέρχεται από το animal, αλλά από το animus, δηλαδή την ψυχή.
ασχολούνται με τα πνεύματα-
μου ζήτησαν να βγάλω κι εγώ τα ρούχα μου.
"αυτό δεν μπορεί να γίνει, τους είπα. εγώ ήρθα εδώ για να φέρω και να σας αφήσω φάρμακα."
"δεν μπορούμε, μου είπαν να πάρουμε τα φάρμακα, αν πρώτα δεν ρωτήσουμε τις ψυχές"
"ρωτήστε λοιπόν τις ψυχές" λέω εγώ, και περίμενα με υπομονή.
χρειάζεται πολύ μεγάλη υπομονή για να επικοινωνήσεις με αυτούς τους ανθρώπους. μιά φίλη μου, μου δώρισε ένα εικόνισμα. την Αγία Υπομονή.
ήξερες πως υπάρχει Αγία Υπομονή ;
.
μου έφεραν ένα χαμηλό σκαμνάκι και κάθησα κοντά τους.
έπειτα από λίγο, άρχισαν να φέρνουν ζώα, για να κάνουν θυσίες στις ψυχές.
έφεραν ελέφαντα, τίγρη, λιοντάρι, κατσίκια, γάτες, ποντίκια, πουλιά.
.
άρχισαν σιγά - σιγά κι ολοένα πιό γρήγορα, να χορεύουν.
έχυναν με ένα κύπελλο στη γη και προσεύχονταν. χόρευαν όλο και πιό γρήγορα.
έσφαζαν ένα - ένα τα ζώα, για να κάνουν θυσίες.
λυπόμουν τα ζώα. μα δεν μπορούσα να κουνηθώ απ' τη θέση μου.
.
"Μάμα,
μου είπαν μετά, οι στρατιώτες της συνοδείας μου, Μάμα, κάναμε λάθος που ήρθαμε εδώ.
αν μας ζητούσαν αίμα λευκού, θα αναγκαζόμαστε να σε δώσουμε. δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς..."
.
ήθελα να φύγω. αποκεφάλιζαν μπροστά μου τα ζώα κι έριχναν τα κεφάλια τους σε ένα πηγάδι, δίπλα μας. στο πηγάδι το κεφάλι του ελέφαντα. όλα...
ο τόπος όλος ήταν μιά λάσπη από χώμα και αίμα. μύριζε απαίσια. έδιωχνα τις μύγες από πάνω μου, να μη με τσιμπήσουν, γιατί μεταδίδουν (εδώ ξεχνάω τη λέξη...).
αυτό κράτησε για ώρες, όλο το απόγευμα.
όσην ώρα οι άνθρωποι χόρευαν και προσεύχονταν, φώναζαν το όνομά μου.
.
ξάφνου, έπιασε ένας δυνατός αέρας, που λύγιζε τα δέντρα. σαν θύελλα.
τότε σταμάτησαν το χορό και περίμεναν.
η θύελλα κόπασε.
.
απ' το βάθος του πηγαδιού άκουσα να μου μιλάει η φωνή του πατέρα μου.
ελληνικά.
"παιδί μου, να συνεχίσεις τη δουλειά που ξεκίνησες να κάνεις.
συνέχισε να βοηθάς τον κόσμο και μη φοβάσαι !"
οι άνθρωποι άρχισαν να του μιλάνε και να του κάνουν ερωτήσεις, άλλοι στη ντόπια γλώσσα, άλλοι στα γαλλικά (διάλεκτος) .
σε όποια γλώσσα τον ρωτούσαν, το πνεύμα, τους απαντούσε.
κάποια στιγμή, άκουσα που είπε :
"τώρα θέλω να φύγω !"
έγινε ξανά ένας τρομερός αέρας, σα θύελλα.
μετά πάλι ησυχία.
.
ήταν πολύ αργά.
"δεν μπορείς να φύγεις μες τη νύχτα. είσαι "αρχή", μου είπαν. απόψε θα μείνεις εδώ. στο σπίτι του φύλαρχου"
ήξερα τις συνήθειες.
να μείνεις στο σπίτι του φύλαρχου, σημαίνει να σε πάρει στο κρεββάτι του.
"θα μείνω στο καμιόνι" είπα.
οι δυό φρουροί κοιμήθηκαν έξω. είναι συνηθισμένοι.
εγώ κοιμήθηκα για λίγο καθιστή, στο καμιόνι.
πρωί - πρωί, παραδώσαμε τα φάρμακα και φύγαμε.
.
.
.
.
.
.
.
.




9 σχόλια:

xiozil είπε...

Μια απορία: Και τα πήραν τα φάρμακα. Ξέρουν τι να τα κάνουν???

foteini είπε...

@
καλημέρα σας !

σε ό, τι προσφέρει η ανθρωπιστική βοήθεια και κάποιες οργανώσεις,
εκπαιδεύονται ΝΤΟΠΙΟΙ εθελοντές.
το σύστημα, σε μεγάλο βαθμό λειτουργεί έτσι...

για παράδειγμα,
σε ένα χωριό, όταν πήγαν
έδρα ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΕΙΟΥ,
μαζεύτηκε το χωριό,
οδοντίατροι τους έδειξαν πώς θα χρησιμοποιούν τον τροχό,
πώς θα βγάζουν δόντια κ.τ.λ...
(μέχρι τότε,
τους έδεναν στην καρέκλα
-για να μη φύγουν-
και τράβαγαν με την τανάλια...)

και άλλα πολλά...



αυτός ο κόσμος
ο μικρός
ο μέγας...



καλώς ορίσατε !
χαιρετώ σας :)

Τατιάνα Καρύδη είπε...

Οι άνθρωποι που προσφέρουν σ Αυτές τις συνθήκες είναι ΗΡΩΕΣ!
Τα επίσημα φυλλάδια του Κέντρου Ειδικών Λοιμώξεων του Υπουργείου Υγείας(ΚΕΕΛΠΝΟ) λένε καθαρά ότι ΔΕΝ μεταδίδεται το aids απο το τσίμπημα εντόμων..

foteini είπε...

@
φυσικά και είναι ήρωες
οι άνθρωποι που προσφέρουν
σ' αυτές τις συνθήκες !


μεγάλοι, πολύ μεγάλοι
διεθνείς οργανισμοί,
που εμπλέκονται,
με το πρόσχημα δήθεν της "ανθρωπιστικής βοήθειας"
ως φαίνεται, συσσωρεύουν χρήμα προς ίδιον όφελος

ή ακόμα
παίζουν παιχνίδια
στρατιωτικο - πολιτικής ισχύος
στις πλάτες αυτών των πληθυσμών...


με τούτα και με κείνα,
εξολοθρεύεται σταδιακά,
ασύστολα,
ο πληθυσμός μιάς ολόκληρης ηπείρου!

είναι φοβερό
το ότι εμείς οι "πολιτισμένοι" ζούμε στην μικρομεσαία κοσμάρα μας,
και στη νιρβάνα μας...

δεν ξέρω, με τι τρόπο
μπορεί να ενημερωθεί
και
να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος
γι αυτά...



Ρεγγίνα,

καλώς ορίσατε στην
φωλιά - τούκα μας ...

:)

foteini είπε...

@
χμμμ...

δεν είναι η φωλιά του κούκου :)

*τούκα,
λέγαμε, παιδιά, την κρυψώνα μας,
τη γωνιά μας, ας πούμε, τη μικρή μας θέση.

:)

librarian είπε...

Επ! Σαν να ξέχασες την Κέρκυρα...

xiozil είπε...

Να πω την αλήθεια, περισσότερα ερωτήματα μου δημιουργούν οι απαντήσεις.

Είναι δυνατόν στο Δυτικό κόσμο να χρειάζονται 6 τουλάχιστον χρόνια για να γίνει κάποιος οδοντίατρος και στην Αφρική να αρκεί μια παρουσίαση για να μπορεί κάποιος να χειριστεί το οδοντριατικό μηχάνημα;

Γιατί δεν φροντίζουν οι υπεύθυνοι των συγκεκριμένων προγραμμάτων να στηθεί μια στοιχειώδης μονάδα περίθαλψης; Δεν έχει κέρδος;

Υ.Γ. Και βέβαια είναι ήρωες εκείνοι που προσφέρουν κάτω από τέτοιες συνθήκες! Με παρόμοιο αλλά διαφορετικό τρόπο, ήρωες είναι κι οι νοσηλευτές που εργάζονται στο Ε.Σ.Υ. Δεν αμφιβάλει κανείς γι' αυτό όταν κριτικάρει την αποτελεσματικότητα του συστήματος υγείας...

Καλώς σας βρίσκουμε!
Ελπίζω να μην γίνομαι πολύ κουραστική.

foteini είπε...

@
δεν ξεχνάω, Αννούλα μου γλυκειά :)
πλακωμένη στη δουλειά είμαι, τέταρτο καλοκαίρι κατ' εξακολούθησιν...

δεν μιλάω, δεν παραπονιέμαι, αλλά είμαι μάλλον στα όριά μου...

σκέφτομαι Οκτώβρη, μήπως βγω σε σύνταξη, με 29 χρόνια δουλειά.

αν βγω,
ίσως έρθω να εγκατασταθώ κοντά σας :)

σκέψεις είναι αυτές...
θα δούμε...

να περνάς καλά !
σε φιλώ.
μόλις έρθω, καφέ στον ΠΛΟΥ !
ΝΑΙ ;

:)

foteini είπε...

@
xiozil,

αφού δεν γνωριζόμαστε,
σας εξηγώ ότι δεν είμαι "ειδική" περί θεμάτων Αφρικής.
ούτε από μακράν...
ούτε καν...


μήτε θα μπορούσα,
ως άνθρωπος,
να ασχοληθώ με οργανισμούς
που "βγάζουν κέρδη"
ασχολούμενοι με αυτά (!)...

αν καταλαβαίνω κι εγώ καλά,
από τους ακτιβιστές στην Αφρική,
ό, τι μπορεί ο καθείς κάνει...

στους μεγάλους οργανισμούς,
έχω τους λόγους μου
να μην έχω καμιά εμπιστοσύνη.
αλλά αυτή, είναι μόνον προσωπική μου εκτίμηση...

και φυσικά, δίκιο έχετε, όταν λέτε, ότι όσοι ασχολούνται σοβαρά,
πρέπει - αν μπορούν -, να δημιουργούν υποδομές, να εκπαιδεύουν κόσμο, να ενημερώνουν τους πληθυσμούς, να δημιουργούν θεσμούς που θα μείνουν και προϋποθέσεις.

χαιρετώ σας :)