Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2011

.
κρυώνω πολύ. κάθομαι στο γραφείο και το σκυλί ξάπλωσε και κοιμάται κάτω, στα πόδια μου. μου κρατάει ζεστασιά. μιά φοβερή βροντή ακούστηκε. θα πρέπει νάπεσε κάπου εδώ κοντά. ακούω έξω δυνατό τον θόρυβο της βροχής που πέφτει.
σι, συ, σι, συ.
.
είχα διάφορες συζητήσεις με κόσμο σήμερα.
οι καινούργιοι δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά. δεν έχω συναντήσει πιό άσχετους ανθρώπους...
έχω ήδη από σήμερα στα χέρια μου μιάν εγκύκλιο, με την οποία εντέλλομαι να συνεχίσω να λειτουργώ στη θέση μου, ως "υπηρεσιακός", ως να οργανωθούν αυτοί !
απίστευτο ! δεν μπορούν να γίνονται αυτά τα πράγματα... απίστευτα μου φαίνονται.
δοκίμασα σήμερα να "περάσω" απ' το συμβούλιο ένα ουσιώδες θέμα που οι ίδιοι μου ζήτησαν.
οι μισοί απ' αυτούς δεν ήρθαν, κι αυτός που ήρθε δεν ψήφισε το θέμα που τους αφορά !
θα παραλοϊσω...
κανονικά αύριο, θάπρεπε να τους πάρει ο διάβολος τα κεφάλια, μα δεν έχω όρεξη τούτην την εποχή.
εκείνο που με ανησυχεί, είναι πόσο χρόνο θέλουν άραγε ως να οργανωθούνε. σε πόσο χρόνο δηλαδή θα ξεμπλέξουμε...
οι ίδιοι λένε δυό μήνες, μα εγώ έμαθα ίσως και έξι... τέτοια απίθανα πράγματα...
δεν μπορώ να δουλέψω σε τέτοιες συνθήκες φυσικά. δεν μπορώ να δουλέψω με ηλιθίους, μήτε με ανθρώπους κακούς και κομπλεξικούς. δεν έχω και λόγο να το κάνω... θα δούμε πώς θα εξελιχτεί το πράγμα...
.
τα βράδια διαβάζω την αλληλογραφία των Μαρξ και Ένγκελς, που είχαν επί περίπου 10 χρόνια, αν θυμάμαι καλά.
έχει ενδιαφέρον να βλέπεις τις διεργασίες στο ξεκίνημα της κομμουνιστικής θεωρίας, τις θεωρητικές διαφορές τους κυρίως με τον Πρυντόν (που τον στολίζουν με θυμό και μανία), κι ακόμα έχει ενδιαφέρον, να σκέφτεσαι το πώς εξελίχθηκαν όλ' αυτά, τόσα χρόνια μετά, έπειτα από την παγκόσμια εμπειρία...
.
.
.
μέσα σ' όλα, βρήκα και πράγματα εξαιρετικά ενδιαφέροντα, που γράφει ο Κακριδής στην εισαγωγή της Οδύσσειας, κι έχουν να κάνουν με την μετάφραση - απόδοση των Ομηρικών έργων :
.
"γιά την απόδοση του Ομηρικού σύνθετου η προσπάθεια αρχίζει με τον Πολυλά κιόλας.

η γλώσσα μας έχει ευτυχώς κρατήσει μέσα στους αιώνες τη θαυμαστή πλαστικότητά της, και η σύνθεση δε δυσκολεύει, έξω από ορισμένες περιπτώσεις.
η γλωσσοπλαστική δύναμη του Πάλλη αργότερα μας χάρισε όχι λίγα νεοελληνικά σύνθετα, που θα ήταν αμαρτία να μην τα κρατήσουμε κι εμείς.
στου Εφταλιώτη και στου Σίδερη, αντίθετα, δεν έχουμε στο σημείο αυτό καμιά σημαντική πρόοδο.
πόση δουλειά είχε να γίνει ακόμα το καταλάβαμε οι δυό συνεργάτες, όταν ανατρέχοντας σε υστερότερα μεσαιωνικά και σε νεοελληνικά κείμενα βρήκαμε έτοιμα όχι λίγα σύνθετα, πιστή θαρρείς απόδοση των Ομηρικών.
...................................
.
ότι στου Ομήρου το προσωπικό ύφος, ανακατώνονται στοιχεία παραδοσιακά και λαϊκά, είναι κάτι που μόλις στα τελευταία χρόνια κατόρθωσε να πιστοποιήσει και να αξιολογήσει η έρευνα.
δεν μπορούμε λοιπόν να κατηγορήσουμε τον Πάλλη, αν πριν από 60 χρόνια τόνισε το προσωπικό ιδιαίτερα στοιχείο.
αντίθετα, ο Εφταλιώτης και ο Σίδερης ζήτησαν να φέρουν την Οδύσσεια πολύ πιό κοντά στο ανώνυμο λαϊκό τραγούδι απ' ό, τι έπρεπε.
....................................
.
ενδεικτικά αναφέρω και άλλα προβλήματα, που τη λύση τους από τους διάφορους μεταφραστές του Ομήρου θα έπρεπε να την αξιολογήσει η κριτική :
.
- αντικατάσταση του αρχαίου ηρωϊκού μέτρου με τον παραδοσιακό μας δεκαπεντασύλλαβο (Πολυλάς, Πάλλης, Εφταλιώτης, Σίδερης), ή με δεκαεφτασύλλαβο (Καζαντζάκης - Κακριδής), ή με απομίμηση του δαχτυλικού εξαμέτρου (Ποριώτης) ;
.
- διατήρηση των όρων που εκφράζουν στοιχεία της αρχαίας ζωής, ανύπαρχτα σήμερα, ή ανανέωσή τους ;
.
- διατήρηση της μεγάλης ποικιλίας της Ομηρικής γλώσσας και στη μετάφραση, ή επιβολή ενός αυστηρά καθορισμένου τυπικού της νεοελληνικής ;"
.
.
.
δεν ήξερα τι ωραία ζητήματα θέτει η μετάφραση του Ομήρου !
.
.
.
... κι έπειτα,
σκέφτομαι, πώς είν' φτιαγμένα τα ανθρώπινα...

γιά δες ! ώστε, όλα έχουν μιάν αρχή κι ένα τέλος !
γηράσκω αεί διδασκόμενη ...
.
"je m' enf et j' av ma s."

.
.
.
.
.
.

5 σχόλια:

genna είπε...

ότι έπρεπε μετά τον πυρετό,
θα με ξαναπιάσει...

δύσκολα τούτα κοριτσάκι, εγώ εικαστικός είμαι,
αυτά για φιλολόγους...

παραμιλάω, μη δίνεις σημασία... :) :)

φιλί όταν γιάνω...

foteini είπε...

@
εδώ, η πρώτη νοσοκόμος...
να τη φτιάξω τη σουπίτσα αύριο ;

:)

Τατιάνα Καρύδη είπε...

Μη κρυώνεις άλλο πιά..
Άναψε έναν Ήλιο!

foteini είπε...

@
άσβυστο τον έχω.
λαμπρό, μοναδικό και συντροφικό.

μα,
έχει αλλάξει η ζωή,
έχουν αλλάξει οι άνθρωποι...

foteini είπε...

@
regina rosas amat,

ευχαριστώ γι αυτό που είπες,
γιά την επ αγρύπνηση :)