Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

.
τα τελευταία χρόνια προσπαθώ να συλλέξω
την "Πελοποννησιακή Πρωτοχρονιά".
τόμο - τόμο. όπου τη βρω, σε παλιατζίδικα βασικά, γιατί αλλού δεν υπάρχει κι όλα ...
δεν έχω άλλο λόγο, μόνο λέω το χρωστάω αυτό στον Μίμη, το θέλει η ψυχή μου, κι αν η δική του η ψυχή από κάπου βλέπει, το ξέρω ότι χαίρεται γι αυτό.
τον Μίμη, που παιδί με πήγαινε εκεί, στο δρομάκι της οδού Στρέϊτ, με αμόλαγε ανάμεσα σε πάγκους με βιβλία και μ' άφινε να ψάχνω...
ας δροσίζεται η ψυχούλα σου όπου βρίσκεται, αγάπην έδωσες, αγάπη παίρνεις, κι ας έχεις χρόνια φύγει
.
ο Μίμης, μου έφερε την πρώτη μου σάκκα, στην πρώτη τάξη του δημοτικού.
"έλα, ψυχή μου, να σου δώσω τη σάκκα σου !" πού να σταθεί τ' αγρίμι, εγώ ! τρεχάλα στο χτήμα μέσα στις πέτρες και στα χώματα, και τον θυμάμαι να τρέχει πίσω μου με τη σάκκα στο χέρι.
ήμουνε βλέπεις, το πρώτο απ' όλα τους τ' ανήψια, μόνο μου ως να γεννηθούνε όλα τ' άλλα, το πρώτο παιδί στην οικογένεια και το χαϊδεμένο.
"τι το τυραννάς το παιδί, την ξέρει την ιστορία" έλεγε άλλοτε στη μάνα μου, που φώναζε πως ψευτοδιάβαζα. κι εγώ την ιστορία την έλεγα σε κείνον.
άλλοτε, σαν έμπαινε άνοιξη και καλοκαίριαζε λίγο ο καιρός, με κατέβαζε στο καφενείο πίσω απ' τους άγιους Ασώματους, δίπλα στο μπακάλικο του Πλατόπουλου, όπου εκείνος έπινε τον καφέ του κι εμένα με κερνούσε βανίλλια υποβρύχιο
.
ο Μίμης. Αγωνιστής.
από κείνον έμαθα τον Παλαμά. τα "Γράμματα στη Ραχήλ", πρώτα σ' αυτόν τα διάβασα.
εκείνος έβαλε στα χέρια μου το Liddell-Scott,
τόμους της "Πελοποννησιακής Πρωτοχρονιάς" - Ιστορία – Λαογραφία – Τέχνη - Επιστήμη - δεμένους.
και τώρα, κάθε που μου περισσεύει κανα φράγκο, χώνομαι σαν κυνηγιάρικο σκυλί στα παλαιοπωλεία και προσπαθώ ν' ανακαλύψω ένα βιβλίο, να φτιάξω τη σειρά, τέσσερις τόμους βρήκα και πήρα σήμερα,
χρονολογίες - 1958, 1959, 1963, 1965,
.
ο τόμος του '59 με εξώφυλλο χαρακτικό του Τάσσου,
.
ξυλογραφίες - ελαιογραφίες - εικονογραφήσεις, των :
Τάσσου, Γ. Τσαρούχη, Φ. Κόντογλου, Β. Κατράκη, Γ. Σικελιώτη, Α. Σώχου, Ν. Χατζηκυριάκου Γκίκα, Σακελλαρίου, Δάφνης Κωστοπούλου, Κατσουλίδη, Μ. Τόμπρου
.
με συνεργάτες στα γραπτά, τους :
Β. Ρώτα, Τάκη Δόξα, Αθ. Ταρσούλη, Αλκη Τροπαιάτη, Νικηφ. Βρεττάκο, Γ. Ρίτσο, Γ. Ταρσούλη, Βούλα Δαμιανάκου, Σοφία Μαυροειδή Παπαδάκη, Μελισσάνθη, Π. Ολύμπιο, Σπύρο Μελά, Στρατή Μυριβήλη, Γεώργιο Βαλέτα, Ηλία Βενέζη, Αγγελ. Χατζημιχάλη, Ι. Μ. Παναγιωτόπουλο, Θ. Πετσαλη - Διομήδη, Φώτη Κόντογλου, Άγγ. Τερζάκη, Άγγ. Προκοπίου, Σπ. Μελά
κι άλλους, κι άλλους, αυτά τα ονόματα είναι λίγα, από όσα διάβασα μονάχα σ' αυτούς τους τέσσερις τόμους ! τα αληθινά θεριά της Ελλάδας !
.
τι ευτυχής είμαι απόψε, να κρατάω τέσσερα σαρακοφαγωμένα τεύχη στα χέρια μου !
τι δυστυχής είμαι, να μη φτουράω μήτε στο νυχάκι του...
.
.
.
.
.
.

Δεν υπάρχουν σχόλια: