Martin Heidegger
.
"Είναι και Χρόνος"
.
.
.
Ελάχιστες σημειώσεις
για θέμα μέγιστο...
.
* οι σημειώσεις μου
είναι γιά προσωπική χρήση
και εντελώς επιγραμματικές
για θέμα μέγιστο...
.
* οι σημειώσεις μου
είναι γιά προσωπική χρήση
και εντελώς επιγραμματικές
από τις παραδόσεις
του Στέλιου Ράμφου
του Στέλιου Ράμφου
ΙΙ.
Ερώτημα
περί του νοήματος του «Είναι»
τι σημαίνει «Ύπαρξη» ;
περί του νοήματος του «Είναι»
τι σημαίνει «Ύπαρξη» ;
- είναι αναγκαίο να συγκροτηθεί τέτοιο ερώτημα ;
- είναι ζήτημα προτεραιότητας ;
- με ποια μέθοδο χειριζόμαστε συναφή ζητήματα;
Αυτό το ερώτημα έχει από καιρό λησμονηθεί → Η ΛΗΘΗ ΤΟΥ «ΕΙΝΑΙ»
→ ειδικά από τον 19ο και 20ο αιώνα εδραιώθηκε η αντίληψη ότι δεν έχει νόημα το ερώτημα !
- είναι ζήτημα προτεραιότητας ;
- με ποια μέθοδο χειριζόμαστε συναφή ζητήματα;
Αυτό το ερώτημα έχει από καιρό λησμονηθεί → Η ΛΗΘΗ ΤΟΥ «ΕΙΝΑΙ»
→ ειδικά από τον 19ο και 20ο αιώνα εδραιώθηκε η αντίληψη ότι δεν έχει νόημα το ερώτημα !
αλήθεια θεωρούμε πιά, μόνον ό, τι μπορούμε να μετρήσουμε !
→ καταστροφή για τον πολιτισμό…
→ θανάσιμη λήθη ! οι συνέπειες αυτής της λήθης είναι κοσμογονικές → ως προς την επιστήμη και την τεχνολογία
→ να επανατοποθετηθεί το ερώτημα ! → τι σημαίνει το ΕΙΝΑΙ ;
→ καταστροφή για τον πολιτισμό…
→ θανάσιμη λήθη ! οι συνέπειες αυτής της λήθης είναι κοσμογονικές → ως προς την επιστήμη και την τεχνολογία
→ να επανατοποθετηθεί το ερώτημα ! → τι σημαίνει το ΕΙΝΑΙ ;
.
Για το Είναι, δεν μετράμε !
Το πεδίο είναι διαφορετικό !
Το πεδίο είναι διαφορετικό !
→ οντολογική προσέγγιση
- χρειάζεται υπέρβαση για να απομονώσουμε το Είναι – την αρχέγονη ύπαρξη – την αρχέτυπη γραφή, από τα αντικείμενα…
- ο Αριστοτέλης και ο Θωμάς ο Ακιϊνάτης ανοίγουν παρενθέσεις και υπενθυμίζουν αυτό το πρόβλημα…
→ για να αντιληφθώ το αντικείμενο δεν χρειάζεται να γνωρίζω το Είναι – την ύπαρξη !
→ το υπάρχειν δεν αποτελεί αντικείμενο αντιλήψεως
.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΙΝΑΙ ;
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ «ΥΠΑΡΧΕΙΝ»
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ «ΥΠΑΡΧΕΙΝ»
ΑΝ ΑΦΑΙΡΕΘΟΥΝ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ;
.
.
ΕΙΝΑΙ→ απαρέμφατο ουσιαστικοποιημένο – απρόσωπο – δηλώνει ενέργεια
Το Είναι → περιληπτική πραγματικότητα
Α παρέμφατο – μη παρεμφαίνον → δηλώνει μόνο τον χρόνο και τη διάθεση του ρήματος
• Με την κατάργηση του απαρεμφάτου χάθηκε η αφηρημένη ενέργεια → πάμε σε αναλυτικούς όρους για να το αποδώσουμε, χάνεται έτσι η ρώμη και η σφριγηλότητα της έκφρασης – το νεύρο του λόγου.
• Χωρίς απαρέμφατο, ο χρόνος ως χρονικότης δεν βρίσκει εύκολη διέξοδο
• Η φτώχεια της γλώσσας δημιουργεί παρεπόμενα.
Το ερώτημα δεν είναι «τι είμαστε» αλλά τι σημαίνει να είμαστε…
Τι ορίζει τα όντα ως όντα ;
Ψάχνουμε το νόημα της ύπαρξης – τη σημασία, και όχι τα ειδοποιά χαρακτηριστικά.
ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ;
- Το Είναι των όντων δεν είναι όν.
- Χωρίς όντα, τι είναι το Είναι ;
- Το Είναι έχει μια δική του σιωπή
- Το Είναι και η κατανόησή του, δεν είναι το ίδιο πράγμα ;
- Ο Φαίδων του Πλάτωνα : η ψυχή και οι ιδέες, δεν είναι το ίδιο ;
- Το εργαλείο για την κατανόηση, είναι ο ίδιος ο άνθρωπος
- το Είναι προϋποθέτει ένα όν, που θα κάνει την ερώτηση…
Dasein → εδωνά είναι ! όδε είναι !
→ είμαι εδώ ! ανοίγομαι για σένα ! → εγώ κι εσύ σε απόλυτη μόνωση → ο άνθρωπος στην προοπτική του Είναι εξίσταται ! → η έκσταση της υποδοχής → η υποδοχή του Είναι - ο τόπος της φανερώσεως → dasein → περιλαμβάνει συγχρόνως τον τόπο και τον τρόπο → ο άνθρωπος μπορεί να υποδεχτεί την βαθειά πραγματικότητα
* είμαι το παρών ! → άρθρο ουδέτερο / μετοχή αρσενική
* το παρά στο παρών συντροφεύει το Είναι → παρ - ευρίσκομαι
Το πεδίο όπου ορίζεται η σημασία των πραγμάτων είναι το Είναι.
ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ !
Πρόβλημα εποχής :
- η κρίση στα θεμέλια της επιστήμης
- τι γίνεται με τη γνώση, όταν οδηγούμαστε σε πολέμους ; !
.
Το Είναι → περιληπτική πραγματικότητα
Α παρέμφατο – μη παρεμφαίνον → δηλώνει μόνο τον χρόνο και τη διάθεση του ρήματος
• Με την κατάργηση του απαρεμφάτου χάθηκε η αφηρημένη ενέργεια → πάμε σε αναλυτικούς όρους για να το αποδώσουμε, χάνεται έτσι η ρώμη και η σφριγηλότητα της έκφρασης – το νεύρο του λόγου.
• Χωρίς απαρέμφατο, ο χρόνος ως χρονικότης δεν βρίσκει εύκολη διέξοδο
• Η φτώχεια της γλώσσας δημιουργεί παρεπόμενα.
Το ερώτημα δεν είναι «τι είμαστε» αλλά τι σημαίνει να είμαστε…
Τι ορίζει τα όντα ως όντα ;
Ψάχνουμε το νόημα της ύπαρξης – τη σημασία, και όχι τα ειδοποιά χαρακτηριστικά.
ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ;
- Το Είναι των όντων δεν είναι όν.
- Χωρίς όντα, τι είναι το Είναι ;
- Το Είναι έχει μια δική του σιωπή
- Το Είναι και η κατανόησή του, δεν είναι το ίδιο πράγμα ;
- Ο Φαίδων του Πλάτωνα : η ψυχή και οι ιδέες, δεν είναι το ίδιο ;
- Το εργαλείο για την κατανόηση, είναι ο ίδιος ο άνθρωπος
- το Είναι προϋποθέτει ένα όν, που θα κάνει την ερώτηση…
Dasein → εδωνά είναι ! όδε είναι !
→ είμαι εδώ ! ανοίγομαι για σένα ! → εγώ κι εσύ σε απόλυτη μόνωση → ο άνθρωπος στην προοπτική του Είναι εξίσταται ! → η έκσταση της υποδοχής → η υποδοχή του Είναι - ο τόπος της φανερώσεως → dasein → περιλαμβάνει συγχρόνως τον τόπο και τον τρόπο → ο άνθρωπος μπορεί να υποδεχτεί την βαθειά πραγματικότητα
* είμαι το παρών ! → άρθρο ουδέτερο / μετοχή αρσενική
* το παρά στο παρών συντροφεύει το Είναι → παρ - ευρίσκομαι
Το πεδίο όπου ορίζεται η σημασία των πραγμάτων είναι το Είναι.
ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ !
Πρόβλημα εποχής :
- η κρίση στα θεμέλια της επιστήμης
- τι γίνεται με τη γνώση, όταν οδηγούμαστε σε πολέμους ; !
.
.
.
.
.
.
.
2 σχόλια:
Εχτές κατά τις 3, ήθελα να στείλω ότι τελικά όποιος προβληματίζεται, σίγουρα δεν είναι πιο ευτυχισμένος, μάλλον πιο βασανισμένος. Αλλά το άφησα, γιατί αυτό είναι άλλο θέμα.
Φιλιά καλησπέρας!
@
3 το ξημέρωμα ;
ο.κ.
στέλνετε ό, τι θέλετε...
έτσι κι αλλιώς, τεσσεράμιση ξύπνησα :)
όσον αφορά στην ουσία του προβληματισμού σου,
την ξέρεις τη θέση μου :
"μην ΚΑΤΑΔΕΧΕΣΑΙ να ρωτάς
θα νικήσουμε ;
θα νικηθούμε ;
πολέμα !"
καλό απόγευμα :)
Δημοσίευση σχολίου