Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010

.
Martin Heidegger
.
"Είναι και Χρόνος"
.

.
Ελάχιστες σημειώσεις
για θέμα μέγιστο...
.

* οι σημειώσεις μου

είναι γιά προσωπική χρήση
και εντελώς επιγραμματικές

από τις παραδόσεις
του Στέλιου Ράμφου

ΙΙ.


Ερώτημα
περί του νοήματος του «Είναι»

τι σημαίνει «Ύπαρξη» ;


- είναι αναγκαίο να συγκροτηθεί τέτοιο ερώτημα ;
- είναι ζήτημα προτεραιότητας ;
- με ποια μέθοδο χειριζόμαστε συναφή ζητήματα;


Αυτό το ερώτημα έχει από καιρό λησμονηθεί → Η ΛΗΘΗ ΤΟΥ «ΕΙΝΑΙ»
→ ειδικά από τον 19ο και 20ο αιώνα εδραιώθηκε η αντίληψη ότι δεν έχει νόημα το ερώτημα !
αλήθεια θεωρούμε πιά, μόνον ό, τι μπορούμε να μετρήσουμε !

→ καταστροφή για τον πολιτισμό…
→ θανάσιμη λήθη ! οι συνέπειες αυτής της λήθης είναι κοσμογονικές → ως προς την επιστήμη και την τεχνολογία
→ να επανατοποθετηθεί το ερώτημα ! → τι σημαίνει το ΕΙΝΑΙ ;
.
Για το Είναι, δεν μετράμε !

Το πεδίο είναι διαφορετικό !


οντολογική προσέγγιση

- χρειάζεται υπέρβαση για να απομονώσουμε το Είναι – την αρχέγονη ύπαρξη – την αρχέτυπη γραφή, από τα αντικείμενα…
- ο Αριστοτέλης και ο Θωμάς ο Ακιϊνάτης ανοίγουν παρενθέσεις και υπενθυμίζουν αυτό το πρόβλημα…
→ για να αντιληφθώ το αντικείμενο δεν χρειάζεται να γνωρίζω το Είναι – την ύπαρξη !
→ το υπάρχειν δεν αποτελεί αντικείμενο αντιλήψεως


.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΙΝΑΙ ;

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΟ «ΥΠΑΡΧΕΙΝ»
ΑΝ ΑΦΑΙΡΕΘΟΥΝ ΤΑ ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ ;

.
ΕΙΝΑΙ→ απαρέμφατο ουσιαστικοποιημένο – απρόσωπο – δηλώνει ενέργεια

Το Είναι → περιληπτική πραγματικότητα

Α παρέμφατο – μη παρεμφαίνον → δηλώνει μόνο τον χρόνο και τη διάθεση του ρήματος

• Με την κατάργηση του απαρεμφάτου χάθηκε η αφηρημένη ενέργεια → πάμε σε αναλυτικούς όρους για να το αποδώσουμε, χάνεται έτσι η ρώμη και η σφριγηλότητα της έκφρασης – το νεύρο του λόγου.
• Χωρίς απαρέμφατο, ο χρόνος ως χρονικότης δεν βρίσκει εύκολη διέξοδο
• Η φτώχεια της γλώσσας δημιουργεί παρεπόμενα.


Το ερώτημα δεν είναι «τι είμαστε» αλλά τι σημαίνει να είμαστε…

Τι ορίζει τα όντα ως όντα ;

Ψάχνουμε το νόημα της ύπαρξης – τη σημασία, και όχι τα ειδοποιά χαρακτηριστικά.

ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ;

- Το Είναι των όντων δεν είναι όν.
- Χωρίς όντα, τι είναι το Είναι ;
- Το Είναι έχει μια δική του σιωπή
- Το Είναι και η κατανόησή του, δεν είναι το ίδιο πράγμα ;
- Ο Φαίδων του Πλάτωνα : η ψυχή και οι ιδέες, δεν είναι το ίδιο ;


- Το εργαλείο για την κατανόηση, είναι ο ίδιος ο άνθρωπος
- το Είναι προϋποθέτει ένα όν, που θα κάνει την ερώτηση…


Dasein → εδωνά είναι ! όδε είναι !
→ είμαι εδώ ! ανοίγομαι για σένα ! → εγώ κι εσύ σε απόλυτη μόνωση → ο άνθρωπος στην προοπτική του Είναι εξίσταται ! → η έκσταση της υποδοχής → η υποδοχή του Είναι - ο τόπος της φανερώσεως → dasein → περιλαμβάνει συγχρόνως τον τόπο και τον τρόπο → ο άνθρωπος μπορεί να υποδεχτεί την βαθειά πραγματικότητα

* είμαι το παρών ! → άρθρο ουδέτερο / μετοχή αρσενική

* το παρά στο παρών συντροφεύει το Είναι → παρ - ευρίσκομαι


Το πεδίο όπου ορίζεται η σημασία των πραγμάτων είναι το Είναι.

ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ !

Πρόβλημα εποχής :
- η κρίση στα θεμέλια της επιστήμης
- τι γίνεται με τη γνώση, όταν οδηγούμαστε σε πολέμους ; !
.
.
.
.
.
.
.


2 σχόλια:

Roadartist είπε...

Εχτές κατά τις 3, ήθελα να στείλω ότι τελικά όποιος προβληματίζεται, σίγουρα δεν είναι πιο ευτυχισμένος, μάλλον πιο βασανισμένος. Αλλά το άφησα, γιατί αυτό είναι άλλο θέμα.
Φιλιά καλησπέρας!

foteini είπε...

@
3 το ξημέρωμα ;
ο.κ.
στέλνετε ό, τι θέλετε...
έτσι κι αλλιώς, τεσσεράμιση ξύπνησα :)

όσον αφορά στην ουσία του προβληματισμού σου,
την ξέρεις τη θέση μου :

"μην ΚΑΤΑΔΕΧΕΣΑΙ να ρωτάς
θα νικήσουμε ;
θα νικηθούμε ;
πολέμα !"


καλό απόγευμα :)